tisdag 3 januari 2012

GOTT NYTT ÅR och GOD FORTSÄTTNING!

-

Nu har det nya året startat och vi har hunnit vara ut på ännu ett par jakter. En på vår egen mark där det sköts två rådjur och sen en på en annan mark där vi bara jagade under "träning" med Malte dvs jag och gubben stod på pass medan jag lät Malte söka ut och hitta vilt. Det senare resulterade i ett rådjursdrev och sen ett kortare drev på vad jag själv tror var räv. Inget skjutet men trevligt jobb av den lilla terrierungen:)

Jullan har tyvärr brutit en tå så hon kommer inte kunna vara aktiv på bra länge. Hon går nu med en rosa babystrumpa på sig inomhus och ska ha en sko när hon är utomhus för att skydda den tån samt att det är korta koppelrastningar som gäller tills tån är läkt, dvs,.. i minst 6 veckor....


Väldigt trist att inte få höra hennes drevskall mer den här säsongen men, men,.. inte mycket att göra åt det tyvärr.

Istället så får alla retrievrar jaga mer de jaktdagar som vi inte kan få tag i andra hundförare och så låter jag även Malte vara med ibland i passande såtar för jakt med hund kan vi inte vara utan efter två vintrar då sådant fick stå så mycket åt sidan;)

2011 har ju varit ett väldigt bra år för oss och vi hoppas att 2012 också ska bjuda på många trevliga upplevelser.
Jag har bestämt att jag inte kommer satsa mer på retrieverdelen när det gäller jaktprov för om jag ska syssla med jaktprov och tävlingar så är det dags att göra lite annat tycker jag och jag är lite nyfiken på det här med arbetsprov för Tyska Jaktterriers.

Inte för att jag är helt säker på att jag är så målmedveten eller tillräckligt kunnig för att få ihop alla delar som krävs för att hundarna ska kunna startas på sådana prov men jag tror i alla fall att jag ska försöka och på samma gång kan man ju få många nya kunskaper med sig i bagaget så det ska bli spännande att se mer av den delen av "hunderiet". Det är därför som jag kommer minska på "retrieverträningen" för med tanke på vad den typen av prov innebär så vet jag redan att jag inte kommer hinna med både träning och start på jaktprov för retriever och TJTs, så jag måste välja det ena eller det andra.

Nu innebär ju inte detta att våra retrievrar inte kommer att hållas igång för det. Nej, naturligtvis inte men de kommer jobba framförallt på praktisk jakt nu framöver istället för att syssla med "finlir" inför retrieverproven som tar en himla massa tid det med och för de så spelar det nog ingen roll vad de gör så de är ju lika glada ändå bara de får vara aktiva med sådant de tycker om ;)

Jag har fotat lite från de sista jaktdagarna och ska fixa bilderna nu så kommer de ut här de med så fort ena sonen fått ut de på ftp`n också.

/PW