onsdag 4 januari 2012

Ännu ett par jaktdagar.

-
Ett par jaktdagar med riktigt skruttväder gjorde att det inte blev så många foton men här är i alla fall lite från i fredags när vi jagade på vår egen mark. Vacker morgon men gråare och gråare vartefter.



Jag körde retrievrarna i första såten, ett tungt kärr eftersom Jullan var skadad. Alla retrieverar går med bjällror för att viltet ska höra de i tid och kunna ha koll på vart de är så det blir rena rama "bjällerklang" i skogen när de är igång vilket får en hel del vilt att börja röra på sig i lagom tempo.

Biffen fick iväg ett rå till Johan som kunde skjuta. Biffen kom en stund efteråt i spåret men jagade sen vidare en stund innan han kom på att han skulle gå tillbaka och ta hand om "sitt" byte igen.
Jag hade sagt över radion till Johan att -"Det är ingen fara om Biffen kollar rådjuret ett tag för han brukar aldrig skada viltet utan kollar bara av det och går sen vidare igen"...

Men denna gång så gjorde Biffen en kul grej och Johan ropade efter en stund över radion.. -"Peggy,.. nu kommer din hund tillbaka och tar rådjuret i strupen och börjar dra iväg med det till en gran!"

Ja, gamla hundar kan då få för sig en massa nya påhitt när man minst anar! ;) Men Johan kunde ropa åt Biffen att sluta upp med det han gjorde och så kunde jag kalla in honom så att bytet fick ligga ifred medan vi jagade vidare.

Biffen har fått iväg många rådjur fram till skyttarna under åren och jag har lika dålig koll där som med grisarna när det gäller antalet men när det gäller "djur som skjuts för våra hundar" så brukar jag vara noga med att påpeka att ett vilt som skjuts för en hund bara räknas som skjuten för just den hunden om hunden kommer efter viltet i spåret ända fram till skytten inom några minuter. Jag menar,.. vår typ av hundar får skjuts på många djur som skjuts under jakterna och att räkna alla djur som skjutna för enskilda hundar bara för att vilt lämnat såten och gått upp till en skytt är inte riktigt rätt enligt mitt sätt att se.

Hundarnas arbete resulterar i en massa vilt som kan skjutas ja,.. men "ett djur som skjutits för en specifik hund" räknas bara som "skjuten för just den hunden" OM hunden alltså kommer direkt efter i spåret ända fram till det skjutna djuret.

Ja,.. så resonerar i alla fall jag och det blir rätt många sådana resultat för hundarna också per säsong så skulle jag räkna "allt" som skjuts bara för att hundarna kutar runt i skogarna så skulle det bli ett rätt sanslöst antal skjutna djur varje år men det lämnar jag därhän;)

Detta rådjur,.. var skjutet för Biffen den här gången och här är Johan och Biffen på bild efteråt. Duktig Biff!




En stund senare hördes en till smäll och denna gången var det L.G som sköt från andra sidan av såten. Dagens resultat, två rådjur skjutna. Kul! :))




Ja, det var en trevlig dag vi hade även om vi saknade Jullans drevskall! I såt två så tog jag ut Malte. Tvärtemot vad jag sagt att jag ska göra men jag tänkte att det var en bra såt och om det skulle råka vara gris inne så var såten sådan att både jag och ett par andra skyttar skulle kunna komma fram till Malte ganska snabbt och ha koll så jag tyckte att han skulle få gå. Tyvärr höll de på att avverka i den skogen så såten var rätt rejält störd och tunt med vilt inne. De två rådjur som fanns där i ena kanten av såten lyckades inte Malte riktigt reda ut slagen efter så det blev inget riktigt drev. Synd men, men,.. så är det med unghundar då de förivrar sig lite för mycket. ibland. Med tanke på hur lite jag släppt honom så är det kanske inte så underligt heller och det kommer det med så det är ingen panik.

När jag funderat lite så har jag nu bestämt att han ska få börja lösträna mer igen nu sista månaden. Vi lägger upp jakten/lösträningen så att vi lätt kan komma fram och nå honom från minst två håll om han hamnar i de delar där det finns grisar som kan vara svåra att flytta så kan vi som sagt stötta mm om han får närkontakt med dessa.
Jag skulle inte vara så här petig i normala fall men sista året, from förra året så har vi sett flera gånger att grisarna på minst en av de marker som vi är hundförare/jägare på har blivit allt tuffare som lärt sig att hantera hundarna lite för "bra" så det är därför jag är mer försiktig än vad jag tex var med Jullan i samma ålder. Jag har ingen anledning att tro att Malte inte ska fungera på gris i framtiden men,.. jag vill ha koll på vad som sker och när innan han hunnit få lite rutin på vildsvinen.

Sagt och gjort. Vi hade orsak att gå ut och kolla lite i ett par såtar på marken där vi bor för att inventera lite i det område där det finns flest vildsvin för stunden och på samma gång så passade jag på att släppa Malte i utkanten av den såten så att han skulle få jobba lite med sitt sök och viltletande mm.

Han startade lite trögt men sen for han iväg och hittade ett rå som han drev ett tag. Gissningsvis ca 15-20 min. Tyvärr så lade min mobil av så jag hade ingen koll på tiden och jag kunde inte filma drevet men det lät riktigt trevligt och kom nära mig två gånger innan han släppte när det gick ur såten och kom tillbaka till mig.

Här är vi på väg ut för att släppa. Husse gick i andra delen av såten för att kolla efter gris/grisspår och själv gick jag då med Malte.




På vägen ut så kom Havsörnen förbi på lite håll. Tyvärr hade jag det korta objektivet så det blev ingen riktigt bra bild.




Här är Malte på väg ut innan han hittar sitt rådjur. Mörka dagar men solen kämpade sig fram lite mellan grenarna ibland.



I övrigt såg vi inte så mycket grisar men kunde vara säkra på att det fanns minst två större grisar inne i alla fall om man ska gå efter de nya bök som var i bortre delen av såten men eftersom den där spårsnön som kommit kvällen innan hade smält bort på morgonen så avslutade vi snart det hela men innan jag hann koppla så for Malte iväg igen och fick upptag ca 200m bort av något som jag tror var räv men det blev bara ett kort drev så släppte han och kom tillbaka igen och då kopplade jag och vi var nöjda för denna gången.

Han är på G den "lilla" terrierungen! :))

/PW