måndag 9 januari 2012

Då var ledigheten slut.

-
I alla fall för Magnus som varit ledig från jul till idag. Det har varit skönt att ingen behövt stressa iväg på morgnarna. Hela familjen har hunnit umgås tillsammans och vi har hunnit med flera trevliga jaktdagar och nu känns det som att man fått ny energi och kan göra en rivstart för att ta itu med det nya året.

Själv har jag jobbat som vanligt vilket innebär en del jobb på helgdagar men i gengäld är jag ledig ibland på vardagar och med tiden så jämnar det där ut sig. Mysigt har vi i alla fall haft och här kommer en sammanfattning och sen några foton från en av dessa mysiga dagar.

I fredags var det jakt på vår egen mark. Vi skulle försöka få omkull den där kalven som vi inte fått tag i än och älg var förvisso inne på marken, bla ko m kalv och Malte som fick gå i just den såten gav kon en knuff ner i såten men tyvärr så hade kon full koll på folket i skogen pga den där frusna marken som gjorde att vi nog lät som en hel armé även om skyttarna försökte smyga ut till pass så kon lyckades smita mellan oss allihopa där hon gick bakåt och ner till en bakskytt som inte kunde skjuta men som hörde att Malte var med hela vägen ner efter henne innan han bröt och kom tillbaka till mig. Hyffsat skall hade han som lät mest som ett gångstånd mot slutet. Det var terrierungens första kontakt med älg så det var lite kul att höra hur han jobbade på det.

Lite senare så tog vi den tunga såten vid kärret och där fick Malte upp rå som tyvärr gick rakt ut ut ur såten och vidare in i en annan men det var ett bra drev med en mycket snabb och fin återgång efter att han släppt ca en kilometer bort. Alldeles lagom alltså :))

Inget skjutet i fredags men en trevlig dag hade vi i alla fall.

Sen var vi ut på jaktkompisens mark i lördags förmiddag där det passar perfekt att "sparka hare" i småbackarna. Det där med att "sparka i backar" är en himla kul jaktform. Korta stunder på pass, mycket rörelse och många skottillfällen på kort tid och denna dag var inget undantag!

Först fick yngsta sonen fem rådjur på sig men tyvärr på lite för drygt avstånd för att kunna skjuta. Sen fick både jag och sonen skjuta hare,...

Sonen på pass,..


Mor och son med varsin hare,..



Sen i nästa backe så sköt Tomas en hare som Ducky fick apportera efter att vi brutit där. En stor hare var det.



Tomas med sin hare,..



Till sist så var det jakt hos en annan kompis i norra roslagen igår men jag som inte fått min 308:a ännu (nu får jag banne mig fara iväg och köpa den!!!) valde att stanna hemma medan Magnus for iväg.

En fin dag med bla en riktigt duktig Jämte som hette Risto som jobbade med en kviga mest hela tiden som gick förbi Magnnus två gånger men pga förbjudna eller dåliga skjutvinklar så kunde han inte fälla det lovliga djuret. Retsamt! Men en fin dag med ett bra hundjobb av en spets går inte av för hackor.

Synd att jag inte var med ändå. Att se och höra duktiga älghundar är underbart och tänk vilka foton jag hade kunnat få,............

Nåja. Jag var hemma med hundarna och fick lite nytta gjort i hemmet. Kan vara bra att få det gjort någon gång också! ;)

Här är en som inte tycker att man behöver vara hemma och "ta det lugnt". Det är tur att hon är så sansad inomhus osv men visst sjutton märks det att "lillan" varit i stillhet och inte fått jaga på några veckor nu. Att få henne att röra sig "försiktigt" när hon väl ska flytta sig är ingen idé. Skönt ska det bli när tån är ok igen!!



/PW