lördag 17 december 2011

Lite annat sätt att jaga på.

-
Kanske inte alla som vet det men vi sysslar även med en del skyddsjakt på de gårdar där vi bor och nu under hösten/vintern, speciellt när det är regniga dagar så innebär det även en hel del jakt inomhus i bondens spannmålslador.

Det vimlar av stadsduvor både på taken och inne i ladorna mm. Här är ett par som sitter och kuckilurar på taket,.. en stund senare var de en mindre;)




Inne i ladorna är det inte alltid så lätt att komma åt att skjuta de för man måste se till att det finns en bjälke bakom så man inte skjuter hål i taket och så ska man ha koll på alla skjutvinklar mm i vanlig ordning vilket inte alltid är så enkelt när de sitter och kurar tätt intill väggar och tak.















Ibland är det riktigt många duvor inne och en kväll så sköt Magnus 21 stycken på bara en kort stund. De duvor vi skjuter som fortfarande går att använda ger vi bort till våra uppfödare eller kompisar som tränings eller provvilt.

Förutom en ganska kul men udda form av jakt för oss så är det helt klart en spännande jakt för retrievrarna som gillar att apportera inne bland silos och halmbalar. Men man får se upp. Det innebär även vissa faror med att apportera i den här miljö om någon av golvbrunnarna mm står öppna...

Här är det Ducky som söker efter en duva som hamnat på en bräda.
























Pepper hämtar en duva på några halmbalar...














Biffen letar efter en duva som försvunnit i någon hålighet...









Här kommer Ducky i mörkret.




Ska vi in här?




Ibland får man vänta ganska länge bakom matte eller husse innan någon duva faller.




Det blir förstås även en hel del apporter utomhus. Här är det Biffen som är på G med en duva.




Vi har lämnat in terrierungen på trimning! Här är en bild tagen "före"...




.. och här kommer snart en bild som är tagen "efter"...

Det var lite bilder från sista veckan. Förra helgen var det meningen att det skulle bli mycket jakt men det blev lite ändringar i schemat så det blev bara en dags jakt där vi motade av en del åkerholmar mm på vår egen mark. Jag hade bla rådjur på knappt 15 meter men jag satt med kula och hade lite taskigt kulfång samt att de kom rakt emot mig osv så jag avstod att skjuta och det kom även några på lite bättre håll och med bredsida men de gick bara i bredsida ett par få sekunder innan de vände baken till så jag hann inte få in ett bra läge och fick avstå igen,.. bara en sekund till så.. men, ja, ja. Så är det ibland. Jag får helt enkelt träna mer på snabbskytte med 308:an också så jag blir mer beredd till nästa tillfälle;)

Idag har Magnus varit iväg till Roslagen och jagat. Flera trevliga kontakter med vilt och bra hundjobb bla av Drevern Tage som nu blivit en stor kille men tyvärr inget skjutet.

Våra egna hundar har inte gjort så mycket på klövviltsjakterna sista veckan. Förra veckan var det ju inga såtar som passade TJTs direkt så där jobbade bara retrieverarna och idag var jag hemma med alla hundar då husse åkte själv så de har snällt fått vila med mig. Kan ju vara nyttigt det med ibland även om Jullan nog säkert inte håller med mig på den punkten.

Nu är det snart jul så vi passar på att önska alla nära och kära samt övriga bekanta och vänner en riktigt God Jul och ett gott slut på decemberjakten 2012!

/PW