tisdag 6 december 2011

Fortfarande perfekt väder!

-
Ja då har ytterligare några veckor passerat då. Vädret är perfekt och helt i min smak och nu börjar man nästan känna att man hämtat ikapp lite av det man missat de sista två vintrarna då jaktsäsongerna på klövvilt var allt för korta.

Jag var upp en sväng till min mor för att fira hennes födelsedag och hade tänkt gå ut på myrarna och släppa hundarna för lite extra muskelträning (älskar långa promenader på deras myrar) men det kändes "sådär" att göra det när dimman låg så tät att man inte såg mer än 50 m framför sig i de där vargmarkerna ;) *S* Men jag fick i alla fall andas lite Dalaluft och det var lika mysigt där som alltid.




Sen var det ännu en tackjakt en dag och se här hur glad Pepparkakan var att få gå med sin egna och högt älskade husse igen! Rena rama steppdansen. -"Du och jag husse!"



















Själv gick jag med min fina guling som var lika glad han :))



Träff!




Perfekt väder faktiskt. Grått och lite ruggigt men väldigt mycket varmare än förra året och helt klart varmare än normalt i november.




Så himla kul att skjuta själv ibland och inte "bara" apportera!;)



Det tunga kavalleriet var med. Det där är rediga stöthundar minsann;)



Sen har vi faktiskt hunnit med lite retrieverträning en av de sista tre helgerna med lite trevliga vänner vilket var allt för länge sen. Kul var det och Ducky var glad att få egen uppmärksamhet igen. Fast detta är inte Ducky även om det nästan ser så ut.




Men här är jag och Ducky:)





Min lilla guldgosse:))





Kastare in action!





Härlig unghund in action!









-"Såg ni den tjejjer?"





Ordning i linjen?




Vi körde tills det mörknade i den lagom kyliga höstdimman.





Sen var det några dagar med klövviltsjakt också. Flera riktigt roliga jakter och här är i alla fall några bilder från de. Jag glömmer alldeles för ofta min kamera så det är lite tunt med foton men jag ska försöka bättra mig på den punkten för eftersom min mobil tar så dåliga foton så är det bättre om jag släpar med mig den stora kameran istället.

Ett foto från en av dagarna där två vildsvin kunde fällas efter att Biffen ännu en gång puttat fram de till skyttarna. En riktigt grisgolden! Alltså, han är precis lagom i vissa såtar och jag har sagt det förr men,.. jag vet inte längre hur många grisar som han puttat iväg på jakterna under årens lopp men det börjar i alla fall bli en ansenlig summa. Jullan var också med där i tätningarna där det stod 10 grisar sammanlagt men hon gick efter något/några djur som gick bakåt så hon var inte med på just de grisarna som gick ut till skyttarna.




En räv i en såtarna.



Malte vid en killing som vi sköt en annan dag på vår egen mark.

Nej, inget skjutet för lilleman ännu för jag försöker hålla igen på släppen med honom även om det är svårt att låta bli,..;) Men eftersom vi får mer och mer gris i markerna här så vill jag inte att han ska råka ut för de större och tuffare grisarna innan jag fått testa honom lite under mer kontrollerade former så, lyckas jag med det och inte släpper honom allt för ofta så förväntar jag mig inga skjutna djur direkt för honom riktigt ännu. Sen får han gå i lite enklare såtar ibland där jag inte tror att grisarna är så visst kan det ske ändå men det är alltså inget jag skyndar på än så länge. Dock ser grunderna hos terrierungen riktigt bra ut med trevligt sök och mörk stämma så vi ser fram emot att få jaga för honom mer på riktigt i framtiden och tills dess får han träna spår och göra eftersök mm så gott om jaktlig erfarenhet får han ändå.



Kvällen sänker sig efter en lyckad jaktdag...



Nu senaste helgen blev det jakt igen. Först en mindre spontan jakt på vår egen mark där Jullan drev rådjur som buktade mellan mig och Magnus en stund men då de inte kom i håll så klarade de sig denna gång. Fin musik var det en stund i alla fall. Sen en jakt på marken där vi bor på söndagen. En jättetrevlig dag där vi hade närmare 30 hjortar inne och efter att vi "vallat" av ena såten med hjälp av Pepper och Ducky så var det flera av de som gick förbi skyttarna så att de fick lite puls också. Tyvärr gick de på lite drygt håll när de passerade första skytten och sen gick de för tätt när de passerade de andra skyttarna så inget fälldes men en tjusig syn är det ju alltid när kron är på benen så det gjorde nog ingenting. I andra såten så kunde en älgkalv skjutas och det blev den dagens resultat. Inte fy skam direkt;) Kan nämna att på den marken har det aldrig gått en enda jaktdag utan att något vilt fällts sista fem åren sedan vi börjat gå som hundförare där. Fantastiskt fina marker helt enkelt.

Kalven från i söndags,..



Ja, det var i alla fall lite om några av jakterna från sista tiden.

Här har ni norra europas mest bortskämda hund,.....;)











Ja, tänk vad tråkigt vi har under denna tid på året och Jullan ser ju verkligen ut att lida*S*... ;)

/PW