måndag 10 oktober 2011

Maltes första dödsök på älg avklarat!

-
Nu är det älgjakt! I vårat jaktlag var det meningen att vi inte skulle gå ut förren på onsdag men eftersom ett av våra grannlag kände till att jag gärna vill få chanser att spåra med valpen så var de bussiga och ringde nu imorse efter att de skjutit en pinntjur.

Jag som var lite sliten efter att ha varit ut på jakter tre dagar i sträck,- rapphöns, fasan, and på fredagen och sen andjakt där jag stod som tävlande på lördagen och sedan fasanjakt hela dagen igår,.. låg i sängen och sussade sött när Claes ringde och sa att jag kunde komma och göra ett dödsök med Malte.

Jag for upp och hoppade i kläderna snabbare än en brandman och for iväg som en blixt.

Väl framme tog vi det lite lugnare och väntade lite på att fyrhjuling mm skulle komma fram också innan vi gick bort till skottplatsen och släppte på Malte. Killarna hade inte varit fram till älgen så det var helt fritt från spår och när vi väl gick på spåret efter en stund så var spåret ca 50 min gammalt. Malte tog spåret bra, spårade lugnt och fann älgen och gick fram och nosade med viftande svans och började sedan rugga den lite. Perfekt träning! Härligt! Jag berömde och lät han rugga lite till men bröt sen och gick tillbaka till bilen med honom när han började bli lite mer uppspelt så att han sen kunde få sitta i bilen och minnas det hela.

Stort tack till Claes, Janne, Viktor och så framförallt, skytten Tom för att jag fick komma och träna Malte på älgen!

I våra trakter får man inte så många chanser att träna inför framtida eftersök på sk. dödsök och än mindre på älg så man är glad för varje chans som kan ge valpen lite mer erfarenhet och då är det guld med trevliga jaktgrannar som tänker på en ibland;)

Nu torkar jag färskt älghjärta i ugnen till hundarna. Finfint hundgodis! Det var lite trasigt i ena kanten så det var därför det fick gå till hundarna som tackar och bockar för det med.

Fin inledning på älgjakten kan man säga. Redan tjurförbud i vårat område, var bara två pinntjurar lovliga just där så de jaktlag som var ute imorse har haft en fin jaktdag. Vi får se om det kan komma ågon ko med kalv förbi oss senare i veckan när vi i vårat jaktlag sitter ute också.

Egentligen så hade väl både jag och gubben tänkt vara ute vi med imorse och sitta själva på våran mark men vi var lite slitna båda två och orkade helt enkelt inte men,.. istället vi ju göra ett spår efter vår lilla sovmorgon så vi hade ju tur ändå kan man säga.

/PW