tisdag 12 april 2011

Så, en liten resumé av 2011...


Inte så mycket att skriva om egentligen eftersom vi bara kommit till början av april men en liten sammanfattning kan man väl göra i alla fall;)

Det kom en del snö men det var inte så farligt i våra trakter så vi njöt av den här vintern mycket mer än vi gjorde av den förra. De som kanske njöt minst var väl de vilda djuren men vintern blev i alla fall dräglig för flera av de som hade tillgång till våran tomt där vi bjöd på en hel del mat som famförallt rådjuren men även hararna åt av. Förutom rådjur och harar så flockades det en massa vildfåglar där också så man hade naturen precis utanför köksfönstret och jag kunde ta en hel del trevliga foton på djuren där ute. Här är en get som hade sin son och make med sig varje kväll/natt och sen var det några till som kom förbi ibland. Som mest när det var kallast så hade vi sju rådjur på tomten varje kväll. Djuren är förstås fredade på foderplatserna såväl på tomten som ute på jaktmarkerna där vi också fodrade en hel del.

Hundarna älskar ju snö och kyla så de var förstås lyckligast av oss alla!






Jag med Tassa efter en dag då jag kunde fälla en liten bock som kom förbi mig där jag stod vid en väg. Vi hade bra utdelning i år och trots detta kan vi konstatera att vi har gott om rådjur på de delar av markerna där det är åkrar men vi har även sett en del rådjur inne i skogen trots att vi har en hel del Lokatter där. Även om vi fått mer rovdjur här sista åren och även om rådjursstammen minskat så känns den ändå stabil.

Lennart med en räv samma dag.

Vi provade lite grytjakt med Jullan, för till slut (!!) så lyckades jag skaka av mig mina hämningar gällande grytjakt och inse att min lilla hund vill jaga i gryt och bör få göra det eftersom hon är en Tysk!

Det blev ett par dopp i grytorna och Jullan hade ett par hyffsade jobb men oftast var gryten tomma eftersom vårvintern var så solig, torr och vacker så det blev aldrig någon lyckad sprängning där vi kunde skjuta räv för Jullan men,.. Istället lyckades jag skjuta en räv för henne på drev där hon gjorde ett riktigt bra jobb med räven i Mälarens vassar så att räven kom ut på mig och därmed fick jag skjuta min första räv!! Det var dessutom första viltet som jag skjuter för min egna lilla hund så lyckan var fullkomlig!

Vi var även med på rävjakt med stövare både på andras mark samt att vi bjöd in stövarfolk till markerna där vi bor och genom detta har jag även fått möjlighet att se, lyssna och lära lite mer vad gäller grytjakt och senare i sommar kommer vi nog börja med även det på lite mer allvar. Ska bli roligt att se om Jullan kanske kan bli en fungerande grythund också. Tiden lär utvisa.

Biffen fick ju artros i tålederna konstaterad vintern 2009-2010 och har sedan dess fått behandling för detta. Det innebär bland annat att han simmat en gång i veckan hela den senare delen av hösten och hela vintern/våren och det tillsammans med olika tillskott och massage mm har hittills resulterat i att han fortfarande är som en unghund och kan hänga med på nästan allt precis som förr. Så länge han orkar och har en god livskvalité så ska han få finnas kvar och vi hoppas på att det innebär flera år till innan det är dags för våran "gubbe" att gå över regnbågsbron.


Våren led mot sitt slut och vi tog en skidsemester i Sälen där vi hade några riktigt härliga dagar!





Sen så blev det kattjakt här hemma och en solig dag med nysnö så fick våra grannlag till en mycket lyckat jakt utanför Enköping och kunde skjuta ett Lo när den var på väg upp mot våran mark! Tyvärr var vi själva upptagna och kunde inte delta så jag har inga egna foton på katten och vår jaktkamrat som lovat skicka bilder på den har inte hunnit med det så,.. Ja, vi får väl se om det kommer någon bild på det hela längre fram men hur som helst,.. Kul att det blev en katt detta år i alla fall!

Stort grattis till skytten och hundförarna med de duktiga hundarna som kunde få de två katterna fram till en skytt som därmed kunde skjuta en av de!

Ja, det var väl det som hänt under vårvintern 20011. Nu är det vår på riktigt och all snö har försvunnit, en massa blommor har slagit ut och fåglarna kvittrar. Gäss, Tranor och Sångsvanar har anlänt och flugit vidare och isen i Mälaren håller på att gå upp. Nu ser vi fram emot resten av det här året som förhoppningsvis ska innehålla många spännande äventyr i våra jaktmarker!

/PW